Perafita

  • Inici
  • Perafita
    • Casc antic
    • Les Masies
    • Llocs d’interès
  • Lluçanès
    • Pobles del Lluçanès
  • Festes
    • La Candelera
    • La Festa Major
    • Altres festes
  • Agenda
  • On menjar i dormir
    • Cases rurals, agroturisme
  • Rutes
    • Miradors de la Comarca
    • Romànic del Lluçanès
  • Contacte

Sant Martí d’Albars

Pont de Sant Martí-3

Pont medieval de Sant Martí

El pont Medieval es troba situat al sud est del nucli de Sant Martí prop del molí del Pont, travessant la riera Gavarresa. El pont era el pas de la Gavarresa en el camí antic per anar de Sant Martí d’Albars a Perafita.
És un robust pont d’uns 25 metres de llarg construït amb maçoneria de pedra irregular agafat amb morter de calç. Presenta un massís pilar central de pràcticament dos metres de costat on s’hi observa una disposició regular del parament i els forats de col·locació de les cintres que ajudaren a construir les dues arcades que formen el pont.
Sobre el pilar central hi ha un gran orifici de forma pentagonal que distribueix les forces de la superstructura. El pas del pont, d’una amplada de 180 centímetres està delimitat per unes baixes baranes, construïdes amb pedra i coronades amb lloses irregulars, de 60 centímetres d’alçada i 30 centímetres d’amplada. El paviment està empedrat i s’hi observen unes traces de desgast de la pedra a causa del pas continu dels carruatges.

Pont de Sant Martí
Pont de Sant Martí
Pont de Sant Martí-2
Pont de Sant Martí-2
Pont de Sant Martí-3
Pont de Sant Martí-3

Vilatammar

Vilatammar està situada en un punt elevat sobre la vall de la riera Gavarresa, al sud-est del nucli de Sant Martí d’Albars.
Es tracta d’una masia de grans dimensions, antiga casa forta medieval, formada per un volum principal de planta rectangular allargada i composada per planta baixa, primer pis i golfes; si bé el desnivell del terreny provoca que a l’extrem nord l’edifici només tingui el nivell de primer pis i golfes i a l’extrem sud hi hagi un nivell inferior.
Vilatammar és una gran masia que conserva, tot i les reformes i modificacions que ha patit al llarg del temps, la disposició de fortalesa dels segles XIV i XV, i el bastiment primitiu i genuí en forma d’unes quantes filades de carreus ben disposats. També conserva l’elegància d’un espaiós arc gòtic interior i una antiga finestra bilobulada reconvertida en porta interior.
Les primeres notícies que es tenen de Vilatammar són del 16 de juliol del 956, quan el comte Borrell comprà la propietat de Vilatedmar a un tal Anseredus que la tenia en alou.

Vilatammar
Vilatammar
Vilatammar-2
Vilatammar-2
Vilatammar-3
Vilatammar-3

Publicado en: Sant Martí d'Albars |
« Santa Maria de Merlès
Sant Feliu Sasserra »

Xarxes socials

TwitterFacebookgoogleplus

Com arribar

Arribada: PERAFITA

Sortida:

Telèfons i serveis

Telèfons i serveis

El TEMPS

El tems a Perafita
Dilluns
22° 9°
16 km/h
Pluja:0.3mm
Humitat:60%
Neu:3000m.
Presió:1013mb
Alba/Ocàs
06:20h/21:18h

15:16h/03:27h
Dimarts
22° 9°
12 km/h
Pluja:4.1mm
Humitat:72%
Neu:3000m.
Presió:1015mb
Alba/Ocàs
06:20h/21:19h

16:20h/03:46h
tiempo.com   +info

Menú

  • Inici
  • Perafita
  • Lluçanès
  • Festes
  • Rutes

Esteu a

Perafita > Romànic del Lluçanès > Sant Martí d'Albars > Sant Martí d’Albars

Enllaços

pereroger.eu
Ajuntament de Perafita
Consorci del Lluçanès
La Burricleta

Tornar a Inici

Tornar a Inici

CyberChimps WordPress Themes

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons
 

Cargando comentarios...